Sök:

Sökresultat:

1395 Uppsatser om Framtid Oskarström - Sida 1 av 93

Papperstidningens framtid: En kvalitativ studie om lÀsares tankar kring papperstidningens framtid

För att ta reda pÄ hur papperstidningens framtid ser ut har jag utfört strukturerade forskningsintervjuer med 40 personer. Min definition av papperstidning Àr dagstidningarna i Norrbotten. Min forskningsfrÄga Àr: Hur ser framtiden ut för Norrbottens dagstidningar? Deltagarna har svarat pÄ tre frÄgestÀllningar: - Vill du ha en papperstidning? - Vad ska den innehÄlla i sÄdant fall? - Hur ser du pÄ papperstidningens framtid? För att fÄ svar har jag intervjuat 40 personer individuellt, jÀmnt fördelat över mÀn och kvinnor i Äldrarna 19 till 63. DÀrefter har jag transkriberat intervjuerna och gjort en tematisk analys dÀr jag har letat efter teman och samband i intervjusvaren.

Bildens framtid: frÄn teckning till bild, vart Àr Àmnet pÄ vÀg?

Denna uppsats behandlar Àmnet bild och dess framtid. Syftet med denna uppsats Àr att utforska huruvida bilden har en framtid och hur den i sÄdana fall kommer att se ut. För att besvara min frÄgestÀllning har jag gjort litteraturstudier för att lÀsa mig in pÄ hur Àmnet sett ut och hur det ser ut nu. Jag har Àven intervjuat bildlÀrare för att höra vad de tycker, tÀnker och tror. Hur ser bilden i skolan ut i dag och hur kommer den att se ut i framtiden? Har bildÀmnet en framtid och vilka hinder möter Àmnet under sin stÀndiga utveckling.

De kan, de vill, de vet - Barns tankar om utbildning, yrken och framtid

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka skolbarns tankar kring framtid, utbildning och yrken. Följande frÄgestÀllningar har formulerats: vilken beredskap har barn att diskutera frÄgor om utbildning, framtid och yrken? Vad Àr det som gör att barn tÀnker som de gör kring utbildning, framtid och yrken? Jag har anvÀnt mig av kvalitativ metod och genomfört sex intervjuer med elever pÄ en F-6 skola och tre intervjuer med lÀrare. Tidigare forskning visar att det inom detta omrÄde finns sparsamt med undersökningar och att det Àven Àr svÄrt att hitta karriÀrteorier som specifikt handlar om hur barn resonerar och utvecklas. För att analysera det empiriska materialet har Supers teori om life span, life space, Gottfredsons teori om begrÀnsningar och kompromisser och Social Cognitive Career Theory (SCCT) anvÀnts.

Deltagardemokratins förhinder : En fallstudie av det medborgerliga deltagandet i Framtid Oskarström

En intensiv förÀndringsprocess har kunnat identifieras runt om i Sveriges kommuner dÀr en rad reformer genomförts i syfte att skapa forum för ökat medborgerligt deltagande. Syftet Àr att pÄ sÄ vis stÀrka demokratin pÄ lokal nivÄ. I Halmstads kommun arbetar man med medborgerligt deltagande i flera projekt, Framtid Oskarström Àr ett av dem. Det finns dock en spÀnning i debatten kring om den lokala demokratin stÀrks genom att arbeta med medborgerligt deltagande. Omfattande kritik har riktats mot det deltagardemokratiska idealet, ÀndÄ arbetar Sveriges kommuner intensivt med att öka det medborgerliga deltagandet i politiska projekt och processer mellan de allmÀnna valen.Denna uppsats har tvÄ stycken syften.

Traditionell paketresa eller flexibel paketering? : -en kvalitativ studie om charterresans framtid

Charterresor har under en lÄng period varit och Àr fortfarande en populÀr reseform bland turister. Internet har medfört att tillgÀngligheten för turister att sjÀlva paketera sin resa har förenklats, vilket bidrar till ett mer flexibelt resande. Utvecklingen av nya reseformer har medfört att forskare börjat frÄgestÀlla charterresans framtid och tror att den kommer att bli utkonkurrerad av andra reseformer. Syftet med uppsatsen var att undersöka charterresans framtid och vilka faktorer som pÄverkar reseformens framtid. För att kunna besvara frÄgestÀllningen har en kvalitativ studie genomförts, dÀr sex stycken intervjuer med aktörer inom resebranschen utförts.

Ingen död för journalistiken ? men kanske konstgjord andning? : En studie om frilansjournalisters syn pÄ pÄstÄenden om journalistikens undergÄng

Journalistiken gÄr en dyster framtid till mötes. Det Àr vad som framkommer i en stor del av den litteratur som riktar sig till journalister och journaliststudenter. Huvudparten av forskningen om journalisters framtid rör de som har en fast anstÀllning vid ett medieföretag. Den hÀr studien undersöker hur de frilansande journalisterna ser pÄ sitt arbete i dag och vad de tror om framtidens utmaningar, utifrÄn de aspekter som beskrivs i litteraturen. Genom en enkÀtundersökning har frilansjournalister besvarat i vilken mÄn de hÄller med om de pÄstÄenden som finns i litteraturen.

Att lÀra för skolan eller livet Barns tankar om sin framtid

Syftet med detta arbete Àr att undersöka vilka tankar elever i Är 6 har om sin framtid men ocksÄ att ta reda pÄ vad dessa elever anser Àr viktigt att lÀra sig i skolan inför framtiden samt att se vilken anvÀndning de finner för det de lÀr i skolan. Jag vill ocksÄ se om det finns nÄgra skillnader mellan barnens tankar i tvÄ olika bostadsomrÄden. Den litteraturstudie som ligger till grund för den empiriska undersökningen berör frÀmst tidigare undersökningar som har gjorts inom ÀmnesomrÄdet. Den empiriska undersökningen bestÄr av intervjuer med 21 barn frÄn tvÄ skolor i olika bostadsomrÄden. Intervjuerna har sedan analyserats ur ett kvalitativt perspektiv.

Flygets framtid : -Ändrade resvanor?

Flyget har inneburit en enorm förÀndring för turismen och möjliggjort resor till mer avlÀgsna platser Àn tidigare. Idag Àr priset pÄ en flygresa fortfarande rimligt. Flyget Àr dock beroende av olja som drivmedel och som en följd av stigande rÄoljepriser, minskad tillgÄng pÄ fossila brÀnslen samt den pÄgÄende klimatdebatten Àr flygets framtid osÀker. Kommer flygresor i framtiden vara sÄ dyra att svenskar ska passa pÄ att resa idag, medans de kan och har rÄd, och hur kommer flygets utmaningar pÄverka framtida resvanor? .

Ungas framtid : En hermeneutisk studie om hur ungdomar upplever sin framtid

Det finns en tendens i dagens samhÀlle att ungdomar, istÀllet för att resa och 'hitta sig sjÀlv', satsar pÄ en bra utbildning och/eller jobb. De verkar inte följa sina drömmar i allt större grad, utan deras förvÀntningar Àr mer realistiska och nÄbara. FrÄgan Àr om detta Àr ett beslut som individen fattar helt sjÀlv eller om det finns andra krafter som pÄverkar detta beslut. Denna studie har tagit upp hur dagens ungdomar upplever sin framtid, vad som pÄverkar denna syn och om det finns plats för drömmar i dagens samhÀlle. Det teoretiska och begreppsliga ramverket bestod av Giddens teori om reflexivitet, Sennetts teori om flexibilitet samt begreppet govermentality, dessa har hjÀlpt till i förstÄelsen av hur ungdomarna ser pÄ sin framtid.

Elevers tankar om hÄllbar utveckling : En studie kring elevers tankar och engagemang för en hÄllbar utveckling.

Jordens framtid Àr nÄgot som bekommer var och en. För att jag som pedagog ska kunna utgÄ frÄn mina elever vid planering av undervisning Àr det viktigt att jag Àr medveten om hur de tÀnker sig jordens framtid. Tror eleverna pÄ en hÄllbar utveckling, Àr eleverna optimister eller pessimister? Syftet med den hÀr studien Àr att ta reda pÄ hur eleverna tÀnker kring jordens framtid. FrÄgestÀllningarna som anvÀnts gÀller hur eleverna tÀnker pÄ framtiden och om de sjÀlva kÀnner nÄgot engagemang för att gynna en hÄllbar utveckling.Studien bygger pÄ kvalitativa intervjuer med elever som gÄr i gymnasiet.

En positiv framtid : Olika verksamheters arbete med att stödja individer

Syftet med denna kvalitativa studie i form av sju semistrukturerade intervjuer var att undersökahur olika aktörer arbetar för att stödja sina klienter mot en positiv framtid. Avsikten var att belysa klienternas behov, hur vÀl dessa stÀmmer överens med det stöd aktörerna erbjuder samt att undersöka om detta stöd har likheter med det sÀtt pÄ vilket studie- och yrkesvÀgledare arbetar. Resultatet visar att klienternas behov Àr komplexa men till stor del handlar om stöd i att skapa en bÀttre sjÀlvbild och stöd i samverkan mellan olika instanser. Detta stÀmmer vÀl överrens med det stöd verksamheterna erbjuder. Inom samtliga verksamheter anvÀnds ocksÄ för studie- och yrkesvÀgledare `typiskaŽ aktiviteter.

Vad hÀnder sedan? - Gymnasieelever med utlÀndsk bakgrund reflekterar över sin framtid efter gymnasiet

Slutet pÄ gymnasietiden har en stor betydelse för de flesta ungdomar och innebÀr en ny fas i livet. Vuxenlivet börjar och med det förvÀntningar och planer som ska utgöra deras framtid. Men lÄngt ifrÄn alla ungdomar har samma förutsÀttningar. Denna studie handlar om tankar och förhoppningar om framtiden hos ungdomar med utlÀndskbakgrund. Den behandlar Àven hur de upplever sin egen situation.

Ungdomsarbetslösheten i Örebro kommun : Hur ungdomar i Örebro kommun ser pĂ„ sin framtid.

Sammanfattning:Syftet med uppsatsen Ă€r att undersöka ungdomsarbetslösheten i Örebro kommun utifrĂ„n gymnasieelevernas egna Ă„sikter och upplevelser.Min frĂ„gestĂ€llning ser alltsĂ„ ut enligt nedan:Vad utmĂ€rker ungdomsarbetslösheten i Örebro kommun?                       Hur stor andel av ungdomarna Ă€r arbetslösa?                        Vilka drabbas av arbetslösheten? Hur ser gymnasieelever i Örebro kommun pĂ„ sin framtid inom arbetsmarknaden?Uppsatsen bygger frĂ€mst pĂ„ enkĂ€ter som tvĂ„ gymnasieklasser svarat pĂ„ och detta stĂ€rks upp av tidigare forskning som jag har ansett som anvĂ€ndbar för att kunna svara pĂ„ min frĂ„gestĂ€llning.Nedan följer resultatet av min undersökning:I Örebro kommun Ă€r det cirka 2 200 ungdomar i Ă„ldrarna 18-29 Ă„r som Ă€r arbetslösa och siffran ser ungefĂ€r likadan ut varje Ă„r. De ungdomar som drabbas Ă€r de som kommer frĂ„n en familj dĂ€r en eller bĂ„da förĂ€ldrarna Ă€r eller har varit arbetslösa, om en eller bĂ„da förĂ€ldrarna Ă€r frĂ„n ett annat land eller om familjen nĂ„gon gĂ„ng fĂ„tt hjĂ€lp i form av socialbidrag. FörĂ€ldrarnas egen situation spelar mycket stor roll för barnens framtid.Gymnasieeleverna i Örebro kommun ser olika pĂ„ sin framtid, en stor del av dem Ă€r oroliga, dels pĂ„ grund av den höga ungdomsarbetslösheten, men Ă€ven för svĂ„righeten att hitta ett jobb, svĂ„righeten att skaffa sig erfarenheterna som krĂ€vs för att fĂ„ ett jobb. MĂ„nga ungdomar upplever Ă€ven att gymnasieskolan inte har hjĂ€lpt till att förbereda dem inför arbetslivet..

Dikten i "den nya fredens vÀrld" : Litteraturdebatt i tidskriften Samtid och Framtid 1944?1949

This thesis analyses the literature debate in the overlooked Swedish magazine Samtid och Framtid 1944?1949. The magazine was first published at the end of World War II on the initiative of publisher Johan Hansson. After an interesting start, the terms of the debate in the magazine were changed after a power struggle on the editorial level. Thus, the magazine never became the influential arena for literary discussions that it first had potential of becoming.

Blyga barn : En studie kring förskollÀrares beskrivningar av blyga barn och deras sociala kompetens

Syftet med studien Àr att diskutera hur förskollÀrare pÄ fem olika förskolor talar kring och beskriver blyga barn och deras sociala kompetens i förskolan. Tidigare forskning visar att arbetet med blyga barns sociala kompetens kan fÄ betydande följder för barnens framtid. Forskning visar Àven att förskollÀrare inte Àr medvetna om sin egen pÄverkan nÀr det kommer till barns sociala kompetens. Studien baseras pÄ underlag frÄn fem kvalitativa intervjuer av utbildade förskollÀrare. Analysen har genomförts med hjÀlp av diskurspsykologi.

1 NĂ€sta sida ->